Tugas Guru vs Tugas Doktor

Aku ni pesen manusia yg kuat menjawab..sepatah org ckp...berpuluh2 aku balas...lagi2 bab membebel....aku mmg campion...

Aku geram dgn satu statement...

Pada satu masa ketika itu...aku mendengar kata2 seorang doktor... katanya..."bidang O&G ni masa untuk keluarga sgt sedikit..sbb tu kalau tgk...ramai pakar2 O&G ni hidupnya single tidak berkeluarga"...(tp doktor ni ada pulak ank bini)

Aku nak balas itu jam...tp tak sampai hati....

Pada aku simple aje...kalau ko ada nafsu pd wanita even ko workoholic sekalipun...itu fitrah beb...x boleh deny..kuasa tuhan...bukan doktor je...cikgu pun dek taksub tahap gaban..ada gak x kawin...


Pada aku...itu tugas masing2... bukan doktor je..bahkan jurutera sekali pun waima seorang tukang sapu pun ada masanya tugas mereka menuntut lebih masa dari keluarga...

Aku seorang guru...pada aku..guru yg komited (aku x nak citer pasal guru yg asal dtg sek shj)..mereka lebih byk mengabaikan masa utk keluarga demi masa depan org lain....

Aku citer ttg aku...pengalaman aku selama 16thn menjadi guru...masa aku hanya dibayar dari 7 pagi hingga 2 petang shj...yg selebihnya....percuma...ya percuma...

Aku tidak pernah menuntut apa2...aku memberi khidmat aku seikhlas hati aku...LILLAHITA'ALA...

Dek kerana minat aku jd redha dgn tugas aku....even quality time dgn family sgt limited...dgn ank aku kecik...dgn aku sambung belajar...sume tu aku dah harung...dan sbb tu ank2 aku membesar atas jln..sbb aku angkut kemana2 aku pergi..


Tapi bila seorang doktor mengatakan masa mereka bersama keluarga sedikit tetapi masa mereka itu berbayar...masa cuti mereka berganti...

Masa cuti aku...tak ada...budak kecemasan...kehospital...sampai malam cikgu menunggu...sampai selesai...balik rmh ank2 dah tido....cinta hati guru...beruntung bg yg mendapat pasangan yg memahami....

Jgn ingat cikgu x da "on call" mcm doktor...lagi dasat tau....hahaha...skop kerja tak sama lah geng..beban dan amanah juga x sama...kerja doktor selamatkn nyawa org...pastikan mereka survive...

Cikgu terbeban dgn amanah dan harapan masa depan seorg ank utk sebuah keluarga...

Sampaikn masa utk ank sendiri sgt sedikit...aku lebih byk menyangi ank org drpd ank sendiri...

Wahai doktor...
Di mana pun anda berkhidmat...bila sakit org dtg mencari....

Tapi cikgu dilupai bila mereka boleh berjalan sendiri...

Sekian...


Comments

Popular posts from this blog

Cikgu vs Doktor

Satu ketika nanti

11 Muharram