Remaja dan kehamilan yg tidak diundang...

Satu soalan dr seorang doktor pakar...
Berkaitan kehamilan remaja sekolah...
Tindakan guru...
Apa yg patut kita buat..
Apa kesan pada masa depan remaja tersebut...

Jawapan aku dr sudut seorang guru/unit hem...

Kita rujuk kpd kaunselor..kenal pasti akar umbi kejadian...keluarga...rakan2...dan mcm2...

Yg pasti ibu bapa tidak tahu...remaja takut...
Fikiran pasti berselirat...emosi bersimpang siur...

Aku simpati dgn nilai remaja dan masa depannya...aku hanya guru yg akur pd perintah...

Analisi dapatan aku ialah..

Remaja ini haus rohaninya...
Dakal imannya...
Cetek akalnya...
Berombak nalurinya...

Remaja seperti ni seperti juga seorang penagih dadah....akn diserong perilakunya...akan tempang langkahnya..

Bantu lah mereka..krn mereka sgt naif ttg duniawi...sgt2 naif...

Aku berhadapan dgn pelbagai kerenah murid2 bermasalah setiap hari...

Umat Muhammad semakin dilalaikan ttg jannah...Allah hu Akhbar..

Semoga ank2 ku terpelihara iman dan rohaninya...

Comments

Popular posts from this blog

Cikgu vs Doktor

Satu ketika nanti

11 Muharram