Aku dan kampung...😔

Ini lah rumah kampung aku...buruk kan tp inilah istana aku...aku bahagia duduk istana ini...tempat aku belajar menjadi seorang anak...menghabiskan masa remaja ku disini...
Rindunya bau putik2 bunga didusun.....rindunya air perigi..rindunya bendang dibelakang rumah...rindu nya anak sungai tempat aku mengocah...hahaha bhs org nismilan...
Aku rindu segala2 yg ada rumah itu..biar pun buruk..jauh dari pekan...jauh dari bandar...aku suka menjadi org kampung..

Ini mak dan bapak aku...dah arwah dah...mak kalau ikut kalendar kuda...dlm 25 tahun...selepas 16thn bapak pulak ikut...aku...entah lah bilanya...
Gambar ni gambar terakhir arwah mak...sehari sblm dia pengsan masa saie...
Sapa ye yg mandikan jenazah mak...kafankan tubuh badan mak...usung jenazah mak...solatkan jenazah mak...sume bukan ank2 mak...bukan...kami tak tahu pun mak meninggal...sungguh tak tahu...kami tahu selepas 2 minggu mak disemadikan...Allahu.... itupun telegram yg datang rmh bg tahu...kubur mak pun kami tak tahu...yg kami tahu 9 zulhijjah tulah mak tutup mata buat selama2 nya....nafas yg tak dihembus lagi...
Selepas 25 tahun baru aku berani utk menulis ttg hati...ttg apa yg aku rasa...ttg apa yg aku lalui selama 25 tahun ini....
Saat yg sgt2 perit....
Mak ingat tak hari2 terakhir kita...mak tak pandai ngaji...mak buta huruf.. mak org kampung...mak minta juli ajar mak ngaji sampai abis satu Al-Quran...mak kata org sblm pergi haji mesti khatam...mak nak khatam al-Quran...yeay...mak berjaya khatam...
Mak ingat hari terakhir mak di rumah kita...haritu dah ramai sedara kita datang...sume nak anta mak g haji...mlm tu mak suruh lie tido dulu..mak cakap mak ada kerja lagi...mak nak berborak2 dgn sedara...
Pagi tu bila lie bangun juli rasa lembut sgt hujung jari...Allah hu Ahkbar...mak tido hujung kaki lie...kenapa mak tak tido sebelah lie...tak peluk lie...😢😢😢
Hari mak berangkat...satu ptg lepas solat asar mak panggil lie masuk bilik...mak cakap mak dah kemas sume bj2 lie...nanti senang nak cari...mak ckp lepas ni kena buat sendiri..jgn harap mak buat lagi...
Mak solat asar...lps solat mak bg sebentuk cincin..mak ckp ni pusaka...dari arwah nenek.  Mak minta lie simpan...sampai skrg mak lie simpan cuma tak boleh pakai...jari lie dah gemuk....hehehe.. 
Mak cakap mak nak g kubur.  Mak cakap nanti dah tak boleh ziarah...mak..kalau lie tahu lie ikut mak g kubur.. 
Kita bergerak ke kelana jaya lepas isyak...sume org dah tunggu...lie tak siap lagi...masa kita bersalaman...mak pesan..minta lie jaga rumah.. jaga abg..jaga adik dan jaga bapak...lie pandang muka mak...mak ckp jgn nangis...😢😢😢
Sampai hari ini mak juli nangis...juli rindu sgt2 kat mak..telekung mak juli masih simpan tau...
Mak...lie tak sanggup tulis lagi...tak boleh dah...juli x boleh...
Inilah mak aku...cantik kan..mak tak pernah pakai bj kurung...bjnya sume bj kebaya ni...
Inilah gambar tahun terakhir mak....raya yg terakhir....aku masih ingat saat kita berkumpul selepas solat raya....mak selama ni tak pernah bersuara....tp tahun tu...mak sendiri yg nk bercakap...sorang demi sorang mak ckp....kecuali AKU....Mak seperti lupa nama aku....tp masa salam....mak peluk sungguh2....😢😢😢mak cuma ckp...jaga diri...jgn degil...jgn harap pd org...
Sbb tu byk keputusan aku buat ikut gerak hati....ank bibah mesti boleh!!! 

Setiap hari aku berharap mak hadir dlm mimpi....mcm mak dtg mlm ke 2 tahlil utk mak....
Mlm tu rasa dingin sgt2....mak dtg riba juli mcm selalu...mak usap lembut ubun2 lie...mak ckp...jgn nangis...nanti mak sedih tgk lie nangis...mak ckp mak x balik dah...lie kena jaga diri sendiri....lie mesti kuat....
Mcm mana lie nk kuat...semangat lie mak bawa....bertahun juli cuba terima...juli kuat hari ini bukan masa yg singkat....sgt2 lama...

Sebenarnya juli tak kuat....sungguh2 tak kuat...

Comments

Popular posts from this blog

Cikgu vs Doktor

11 Muharram

Satu ketika nanti